De laatste aflevering!!!... - Reisverslag uit Ermelo, Zuid-Afrika van mooibroek - WaarBenJij.nu De laatste aflevering!!!... - Reisverslag uit Ermelo, Zuid-Afrika van mooibroek - WaarBenJij.nu

De laatste aflevering!!!...

Door: Maria

26 November 2013 | Zuid-Afrika, Ermelo

Op turtletour!
Dat betekent een nachtsafari, die begint om 8 uur 's avonds tot een uur of half drie 's nachts. In de hoop dat je de leather- of de loggerhead-schildpad mag zien, die daar op die stranden hun eieren leggen!
Denken wij dat er zo tientallen schildpadden tegelijk aan land komen, niets is natuurlijk minder waar, de laatste die ze gezien hadden was 5 dagen ervoor! Maar het was een prachtige safari ondanks dat de enige schildpad die we gezien hebben de zand-schildpad was die de gids als voorbeeld tekende in het zand! De rit van ongeveer 50 km over het strand in zo'n safari-auto was ook geweldig, af en toe lekker hobbelen! Halverwege kregen we een hapje en een drankje aan geboden, heel apart om daar midden in de nacht aan de Indische Oceaan te staan!
Maar de rit voor en na het strand ging door de wetlands van het iSimangaliso reservaat. De gids schijnt dan met een sterke schijnwerper links en rechts, zo zagen we geweldig veel “wild animals”! We zagen zelfs een luipaard over de weg lopen! Dat was een totaal andere belevenis dan de vorige safari's!
Wat we ook nog bekeken hebben was het echte Voortrekkers monument aan de Bloed Rivier, daar waar de slag tussen de Boeren en de Zulu's geleverd is.
Met 64 ossenwagens in een kring met een aantal kanonnen ertussen wordt die strijd herdacht. Het stenen monument in het midden gaf je weer hoop, het is namelijk opgericht door de Zulu's en de Boeren als teken van verzoening!
Aan de overkant van de Bloedrivier was het Ngome museum, waar de strijd vanuit de Zulu kant belicht wordt. Jammer dat dat niet goed uit de verf komt, maar er was wel een prachtig schilderij waar de strijd op werd uitgebeeld!
En nu!! Elke avond tegen een uur of vijf betrekt de lucht, nee wordt het heel erg donker en dan hebben we weer onweer en een bak regen, waar je U tegen zegt! En het is ook nog steeds als je net je eten moet koken en dat op één pitje, dus het duurt ook nog eens veel langer, heel lastig! Maar we zijn er al wel meer aan gewend en krijgen niet meer alles zo vies nat en vochtig!
Vandaag werden we aangehouden door de Traffic Control, Theo moest zijn rijbewijs laten zien, en werd gevraagd waar hij woonde, in Amersfoort; je liegt, zei ze! Op dat moment waren we net voorbij een plaats gekomen die ook Amersfoort heet! (Utrecht ligt hier ook en nu staan we in Ermelo!)
Nee, Amersfoort in Holland! Dat vond ze wel erg grappig, en ze schoot helemaal in de lach toen ze Theo z'n geboortedatum goed las, nl. 11 december, zij was namelijk ook op 11 december geboren!
En.....nu nog een paar dagen en dan stappen we weer in het vliegtuig, terug naar Holland, de kinderen en alle kleintjes, alle familie en vrienden weer zien, heerlijk lijkt ons dat weer!
We willen jullie ook allemaal bedanken voor het meeleven en jullie reactie op de site, baie dankie!!
Tot ziens in Nederland!!!

• 26 November 2013 - 10:12

Jannes:

Theo & Maria
    Leuk verslag, een goede reis en welkom in het oerhollandse Amersfoort.
    groetjes,
    jannes

• 26 November 2013 - 11:41

Greet En Peter:

alweer een mooi verslag.geniet nog van jullie laatste Afrikaanse dagen. zie jullie graag terug op hollanse bodem

• 26 November 2013 - 13:09

Jos V.dr.Laan:

Nog fijne , laatste . dagen, goede vlucht en tot ziens.
    En...het eerste wat Theo doet, als hij weer in Amersfoort is.......naar de kapper!!!

• 26 November 2013 - 15:56

Jannie:

Nou lieve mensen avontuurlijke laatse dagen alweer van jullie Afrika reis!
    Wat zal de luxe in jullie huis weer fijn zijn toch?
    Niet in het minst al jullie geliefden weer zien,ook leuk!
    Wellicht eens proberen elkaar begin februari te ontmoeten met de vrienden?
    T.z.t. spreken we elkaar hier over. Alle goeds en groeten uit Middelburg.

• 26 November 2013 - 20:51

Michiel&Luc :

Geniet nog van de laatste dagen in Afrika
    En tot snel in Nederland!!! Wordt pas na het weekend.
    Wij zijn weekendje weg met ons gezin.
    Fijn om jullie straks weer live te zien!!!
    Goede reis. Dikke kus van ons allemaal.

• 26 November 2013 - 21:02

Janneke Oving:

't Is mooi geweest! Goede terugreis.
    Janneke O.