Terug in Zuid Afrika. - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van mooibroek - WaarBenJij.nu Terug in Zuid Afrika. - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van mooibroek - WaarBenJij.nu

Terug in Zuid Afrika.

Door: Maria

09 November 2013 | Zuid-Afrika, Hermanus

Via Springbok in Namaqualand, waar veel wijn vandaan komt, zijn we via de West Coast naar Kaapstad gereden.
De Westkust is prachtig, soms lijkt het wat op de Lofoten in Noorwegen, met z'n afgeronde rotsen voor de kust!
En nu zijn we twee dagen in Cape Town en ja, die Tafelberg! Twee dagen met best veel zon, maar..... de Tafelberg bleef steeds verborgen in dikke wolken die net boven de berg blijven hangen, grrrr...!
Wat een hele bijzondere belevenis was, de excursie met een catamaranboot naar het Robbeneiland, waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten.
Op de boot al een film op de schermen over de geschiedenis van het eiland. Vanuit de haven worden de passagiers in bussen geladen, waar een gids je van alles over het eiland vertelt. Het is ook ooit een leprakolonie geweest en er hebben Indonesiërs gevangen gezeten. In de gevangenis wordt je door gidsen die er vast hebben gezeten rond geleid, dat was heel indrukwekkend. Het zijn niet alleen politieke gevangenen, maar ook criminelen die er vast zaten.
De politieke gevangenen moesten het zwaarste werk doen, zoals steen bikken in de lime groeve. Hier verloor Mandela zijn gezichtsvermogen! Ze hebben daar een grot uitgehakt waar ze in de pauzes bij elkaar kwamen/vergaderden. Veel van deze gevangenen zijn later lid van het parlement geworden, met een functie waar ze daar al in uitblonken, zoals één die in de gevangenis voor de post en onderlinge verbindingen zorgde, is later minister van logistiek geworden!
Ook heel bijzonder was dat je vanaf Robbeneiland, wat op de werelderfgoed lijst staat, een ander werelderfgoed (Tafelberg) kunt fotograferen, schijnt uniek op de wereld te zijn!
Tot zover onze belevenissen in Zuid Afrika, tot de volgende keer!
Lieve groeten van ons uit Walvis Bay!
P>S> Het is hier 's avonds ook erg koud, en liggen daarom soms al om 9 uur in ons tentje!! (dan missen we ons campertje toch wel erg!)

• 09 November 2013 - 10:59

Jos V.dr.Laan:

Bedankt voor het interessante verslag. Ook wij leren hier weer van!!

• 09 November 2013 - 11:01

Jos V.dr.Laan:

Mooi foto's!!
    Na al dat woeste gebied, zand en rotsen is het heerlijk om in het zwembad te duiken.
    Nog een goede tijd op weg naar....Johannesburg?

• 09 November 2013 - 16:08

Cees En Klazien Van Den Berg:

Wat een mooie foto's!
    Nog een fijne tijd toegewenst. Geniet ervan.

• 09 November 2013 - 18:55

Lidy:

Zo , je zijn al een eind gezakt zeg. De foto`s van de zand duinen zoiets hebben wij ook , maar dan uit Marokko en Frithjof is er ook nog een stuk opgeklommen.In kaapstad hebben ze hele leuke lampen van struisvogel eieren . Genietze daar. Groeten J&l

• 10 November 2013 - 00:51

Ineke Hamming:

Wat een prachtige reis !! Hebben jullie al biltong gegeten ? Nog veel reisplezier verder.
    Groetjes, liefs

• 10 November 2013 - 16:29

Janita:

BAH! Wat een mooie foto's!
    Er valt nog veel te ontdekken in de wereld. Een tipje van de sluier lichten jullie al op. Prachtig, wat moet het mooi zijn!
    Geniet verder. Ben benieuwd naar de volgende sessie.

• 13 November 2013 - 21:09

Jan En Patricia:

Leuk om jullie avonturen te lezen. Het klinkt compleet anders dan zwerven door Europa en dat maakt reizen juist zo bijzonder, de afwisseling en de verrassing. Straks waardeer je de luxe van je huis en zelfs die van je camper, destemeer! We wensen jullie nog een mooie tijd daar. Hartelijke groeten van jullie buren!