Via Windhoek en Swakopmund naar de Sossuvlei. - Reisverslag uit Springbok, Zuid-Afrika van mooibroek - WaarBenJij.nu Via Windhoek en Swakopmund naar de Sossuvlei. - Reisverslag uit Springbok, Zuid-Afrika van mooibroek - WaarBenJij.nu

Via Windhoek en Swakopmund naar de Sossuvlei.

Door: Maria

04 November 2013 | Zuid-Afrika, Springbok

De steden stellen hier niet veel voor. Windhoek is dan een grote stad met veel grote huizen en in het centrum een paar hoge gebouwen, maar aan oude historie is er weinig te beleven.
Swakopmund, een kustplaats, was weer erg leuk, wel veel en veel kleinschaliger maar met leuke winkeltjes en natuurlijk veel blanken. En de zee, geen walvissen of haaien gezien, maar wel een school(tje) dolfijnen!
Via een hele lange weg (unpaved) met veel ribbels, dwars door de Namib, zijn we nu in de Sossusvlei aangekomen, vanmorgen dus weer vroeg op omde zonsopkomst boven de vallei op te zien komen. Dan rij je met je eigen auto naar de parkeerplaats 60 km. Verderop en daar ga je dan met een safariauto de Sossusvlei in. Héél bijzonder al die oplichtende zandduinen. Héél af en toe bij hevige regenbuien kan er nog wel eens water staan, maar de Tsaugeb rivier staat al verschillende jaren helemaal droog. Dus moesten we ook de Tsaugeb Canyon zien, een beetje klauteren om ook door de rivierbedding te lopen, maar wel de moeite waard!
Jullie hebben het verhaal van de baobabs ook nog te goed. Het zijn dus apenbroodbomen die een bast hebben waar kinine in zit. De olifanten zijn gek op die bast, en krijgen zo de kinine binnen, waardoor ze geen malaria kunnen krijgen!
En jullie willen nog wel graag weten, hoe het met onze band is afgelopen .
We hadden onze reserveband er op laten zetten, maar omdat we twee reservebanden hebben wilde Theo de band die onder de auto hangt, graag vervangen door degene die tot op de draad afgesleten was. En ja dat wilden ze wel doen toen brak alleen de stang waarmee je de band er onder uitdraait. Zou u dan maandag terug kunnen komen dan kunnen we de stang repareren en het verder in orde maken. Zo gedaan op maandag , zijn ze met drie man sterk een uur bezig geweest om de band er onder uit te krijgen. Kosten 180 Nam. Dollar of te wel € 11,00!
Benieuwd naar nog een aantal prijzen? 4 broodjes met maanzaad kosten 8 Nam.D. = 60 eurocent. 1 liter diesel 1.25 Nam.D. = € 1,00 . 2 steaks (varkensvlees) 21,50 N.D. = € 2,90. Uit eten ongeveer voor 3 gangen 25 tot 30 euro met drank inbegrepen. Botswana was ongeveer vergelijkbaar.
In Windhoek zijn we nog langs de Kea verhuurmaatschappij gegaan, omdat de koelbox niet goed werkte. Alleen als we reden koelde hij goed, maar ik had al een paar keer melk en vlees bedorven en we hadden het idee dat de accu niet goed functioneerde die de koelbox en het licht achterin van stroom voorziet.
Dat bleek dus niet het geval te zijn, maar natuurlijk een los contactje, dus ook weer opgelost!
Wat een huishoudelijk verhaaltje, niet?!
Maar goed, daar lopen we wel tegen aan op zo'n reis!
Nu, tot de volgende keer, veel liefs van ons!

• 04 November 2013 - 11:43

Marieke En Jeroen:

Hey lieverds!

Wat een prijzen zeg! Ja dan kan je nog wel eens extra uiteten gaan!
    Fijn dat alles weer gerepareerd is!
    Gaan jullie nog walvissen en haaien spotten?

Geniet nog even van jullie mooie reis, hier is het echt Hollands weer, lekker herfstig!

Tot snel! Gezellig ;-)

Liefs Jeroen, Marieke en de jongens

• 04 November 2013 - 16:13

Jannie:

Hoi reizigers,

Zo,wat een andere wereld waarin jullie zijn.
    Prachtig, wellicht om nooit om nooit te vergeten!
    We volgen jullie met plezier,geniet ze en veel groeten uut Middelburg.

• 05 November 2013 - 12:23

John Mooibroek:

Hoi Theo en Maria,

John heeft een email verstuur direct onder jullie verslag, en daar staat reageren.
    Hij is niet naar Reageer op dit reisverslag gegaan.
    Jullie beleven veel op deze reis. Wij hebben de Tv-uitzending opgenomen. Hier alles goed.
    Liefs van ons,
    Jolanda en John

• 09 November 2013 - 14:10

Arlene:

Dat grote witte gebouw - op de foto staat Namutoni - is dat een gevangenis, hotel, regeringsgebouw, winkelcentrum? Ik had nog nooit van een honingeter gehoord, wel van een miereneter, bij honingeter zou ik eerder aan een vogel gedacht hebben. Bijzonder om zo'n onbekend dier te zien, en dan nog wel met jong. Die laatste foto doet mij denken aan het toneelstuk 'wachten op Godart' .
    Zo langzamerhand wel weer zin om naar Nederland te gaan? Zo'n reis lijkt mij heel vervreemdend, bijna in een ander dimensie. Is het tussen aarde en hemel of tussen aarde en hel. of hebben jullie helemaal geen tijd voor zulke filosofische bespiegelingen en wordt je in beslag genomen door een zekeringetje die het niet doet. Wat een geluk trouwens dat jullie niet ziek geworden zijn door het voedsel uit die niet goed functionerende koelkast.
    Arlene