Namibië! - Reisverslag uit Shamvura, Namibië van mooibroek - WaarBenJij.nu Namibië! - Reisverslag uit Shamvura, Namibië van mooibroek - WaarBenJij.nu

Namibië!

Door: Maria

19 Oktober 2013 | Namibië, Shamvura

Gistermorgen de grens gepasseerd bij Ngoma Bridge, ging erg snel, zelfs het visum kostte ook niets!
Het is altijd spannend als je een nieuw land in rijdt, hoe het er daar dan weer uitziet! Een dorpje bestaat hier uit een aantal ronddavels met een paar omheiningen van takken, waar het vee 's nachts in gaat. Uiteraard geen straten maar allemaal zand.
Vannacht hebben we op een campsite gestaan bij een hotel, aan de Zambesie-rivier, met uitzicht op de nijlpaarden en krokodillen, alleen de eerste hebben we gezien, maar het was er heerlijk zitten 's avonds. We werden ook wakker vanmorgen met het gebrul van de hippo's!
Vanmorgen verder, we wilden de zuidelijke route nemen in de Caprivi-strook over Lyanthi, maar de weg was afgesloten, dus werd het toch de asfalt-route.
Aan het eind daarvan toch die afgesloten weg nog een eind genomen om vannacht nog aan de rivier te kunnen staan. Dit is weer de Chobe-rivier alleen hij heet in Namibië de Lyanthi-rivier. Het wild schijnt hier ook anders te zijn dan in Kasane, waar we aan dezelfde rivier stonden. Hier wordt niet gewaarschuwd om niet te gaan zwemmen, maar dat je voorzichtig moet zijn en de auto dicht moet houden, want de hippo's en olifanten lopen hier door het camp heen! Tot nu toe nog geen gezien hoor, maar de olifantendrollen liggen hier wel in het camp.
Oh en dan de campsite: bamboe-omheiningen met een rieten dakje, één voor het toilet, één voor de wasbak en één voor de douche. Als we warm wilden douchen moesten we het even laten weten dan maakten ze dat even in orde!
Aan het eind van de middag nog een heerlijke boottocht gemaakt op de Lyanthi. We zaten daar vorstelijk op de boot op een paar regisseurstoeltjes, camera in de hand en maar rondkijken, en plaatjes schieten van nijlpaarden, van het landschap, van olifanten en herten! Geweldig, op het laatst nog foto's gemaakt van de ondergaande zon met ervoor een hele groep olifanten.
Wat een verschillende belevenissen.
De Chobe safari was dan ook zó heel anders. Zo op een open safari-auto 's morgens in alle vroegte (kwart voor zes verzamelen), het was zelfs nog koud!
Bij de rivier heb je de meeste kans om veel wild te zien, dus eerst die kant op. Kuddes olifanten, herten , mariboes, en nog veel meer watervogels; te gek! Het is ook maf, want je gaat ongeveer tegelijk op pad met nog wel 6 andere safari-auto's, die kom je dan ook geregeld weer tegen. En als 1 stopt dan is er vast iets te zien, dus komen de anderen er ook gelijk achter aan! Zo hadden we heel veel geluk, voor ons stopten er een aantal, dus wij waren een eindje erachter, en daar ging de luipaard, met z'n jong! Maar wat is dat moeilijk om op de foto te krijgen! En overal tegelijk kijken en op het moment dat je iets ziet ook gelijk fotograferen!! Ergens onderweg zag onze gids footprints van een leeuw. Omdraaien en er achteraan. Maar we zagen hem nergens, dan maar opgeven.
En opeens zag ik iets over een paadje lopen, dus stop! En gelukkig dat de gids hem ook zag, het was een vrouwtjes leeuw! En niemand van de groep kon het verder zo snel zien, dat voelt wel heel wijs, hoor! Dat was voor mij dus de big 5, nou moet Theo de 5de nog zien!
De baobabs,de apenbroodbomen, houden jullie nog te goed!
Dit voor deze keer!
Een lieve groet uit Namibie.

• 21 Oktober 2013 - 19:59

Johan En Marianne:

Wat geweldig om zo met jullie mee te mogen reizen, Juist ontdekt!
    Wat toch een indrukwekkende schepping, de dieren en dan de watervallen .
    Alle plaatjes zijn opeens echt!
    We wensen jullie samen nog een prachtige tijd.

• 21 Oktober 2013 - 21:20

Jannie Hamelink:

Wat een mooi en enthousiast verslag,het genieten spat er aan alle kanten af!
    Leuk, dat het een mooie reis is en als ik het goed heb,aan jullie verwachtingen voldoet.
    We volgen jullie weer ,tot een volgende keer,

Lieve groet ook van Krijn.

• 22 Oktober 2013 - 18:53

Ineke:

Hoi Theo en Maria, wat een geweldige verhalen!! Ik kijk al weer uit naar de volgende. Wij genieten hier nog van de laatste week in Breskens. Liefs Ineke ( van Jacob;) )