Wat een verschil... - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van mooibroek - WaarBenJij.nu Wat een verschil... - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van mooibroek - WaarBenJij.nu

Wat een verschil...

Door: Maria

16 Oktober 2010 | Kroatië, Dubrovnik

7 jaar geleden waren we ook in Kroatië. Toen reden we naar Pula en
konden daar heerlijk aan de haven, vlakbij de arena met de camper staan, nog geen parkeermeters en lekker rustig. Nu in de wijde omtrek van de arena alles op de parkeermeter en natuurlijk niet voor een camper!
Zo stonden we toen in Opatija
langs de boulevard en kon je er zo een ligbank pakken en heerlijk zwemmen, het zijn nu allemaal
auto's en overvol!!
Maar we ontdekken wel weer nieuwe plekjes, die ook prachtig zijn. In Rijeka stonden we midden op de havenpier, middenin de stad, met gratis internet voor de toeristen, het bleek wel de volgende dag dat we er eigenlijk niet mochten staan, maar vooruit als we voor 4 uur weg waren, hoefden we maar 54 kuna (7,50 euro) te betalen!
Zo zijn we de hele kustweg van Kroatië naar beneden gereden, Senj, Zadar, Trogir, van kleine, leuke plekjes zoals Makarska genoten.
Een zij-uitstap naar Bosnië-Herzegovina gemaakt, naar Mostar en Sarajevo.
En dat is dan een grote verassing, dan blijken dat een wat oosterse steden te zijn, met veel moskeeën en veel Turkse invloeden. Door het midden van het land met zijn prachtige natuur gereden, het was erg jammer dat het vreselijk regende, want ineens zag je ook de herfstkleuren komen, zo ver als
je kon kijken prachtige, reusachtige bossen, op de bergen rondom met rood en geel en groen!!
Het was wel een lange rit, we wilden 's avonds aankomen in Dubrovnik, Kroatië, maar het bleef
regenen en dus vroeg donker, en in dat gedeelte van B-H gebruiken ze alleen Cyrillisch schrift
op de borden, op een gegeven moment wisten we echt niet in welk plaatsje we reden, het werd te
donker, de wegen niet verlicht en erg bochtig, dus maar stoppen, groot parkeerterrein bij een winkel gevonden
en dan erg benieuwd zijn. Waar zitten we ergens?? Een bonnetje van de winkel oppakken, ohh,
zijn we toch al in Trebinj! Hebben we het vorige plaatsje dus echt gemist!
De volgende dag verder naar Dubrovnik, de grens over, ja, met stempels en controleren van de
groene kaart, geen wonder dat er veel inwoners zijn die graag bij Kroatië willen.
In Dubrovnik zou er een mooie camping zijn, alleen vreselijk moeilijk te vinden, hij blijkt
ook verschrikkelijk duur te zijn, nu in oktober nog 32 euro per nacht en ik hoopte er ook m'n was er even in een wasmachine te kunnen stopen, maar dat kost je per wasmachine 7 euro, dan toch maar weer met m'n handjes!
En dus rijden we vandaag ook maar weer verder naar het Zuiden, wie weet is het er ook nog een
beetje zonniger dan hier!
Zo weer een beetje bijge"maild", tot de volgende keer.
Lieve groetjes van ons uit Kroatië.

• 16 Oktober 2010 - 09:54

Helen En |Frithjof:

FIjn dat jullie weer zo'n mooie reis kunnen maken.Het verhaal van veel auto's en parkeermeters en verboden voor campers zagen we onlangs ook langs de Franse en Italiaanse Riviera en Ligurische kust. Zouden er dan toch teveel campers komen??
    Wij hadden het plan om ook met onze camper nu die kant op te gaan. Helaas werd onze (schoon)moeder ernstig ziek en zijn we toen met onze camper 2,5 week maar op een minicamping bij Enschede blijven staan om daar in die periode van haar afscheid te nemen tot haar overlijden.
    Hartelijke groet,
    Helen en Frithjof

• 16 Oktober 2010 - 10:44

Jannie:

Hey lieve mensen,

Mooi dat we weer goede berichten over jullie ontvangen! Het is wel bijzonder om al die namen voorbij te zien komen waar jullie geweest zijn,meestal in het nieuws negatief,maar nu beschrijven jullie ze als een mooie ervaring.Het ziet er erg mooi uit.
    Geniet er veel van en lieve groet van ons.

K & j.

• 16 Oktober 2010 - 13:09

Arnold En Baukje.:

leuk om weer wat te lezen over jullie reis.
    Dus daar is het allemaal toch wel veranderd, meer commercieel zeg maar!
    Wij vonden kroatie/istrie ook erg mooi en heel veel te zien, zeker in Pula.
    Geniet nog maar van de nazomer!
    Groetjes uit Middelburg,
    A en B.

• 16 Oktober 2010 - 14:35

Janita:

Klinkt weer enthousiast allemaal. Geniet maar veel. Wij glijden over het slik op 's heren (binnen)wegen, een teken dat de herfst/winter met rasse schreden naderbij komt.
    Pieterpad (Coevorden-Hellendoorn)was weer een groot feest vorige week. ;-)

• 17 Oktober 2010 - 13:28

Marijn, Vinnie, Jet:

Hallo! daar!

Jaaa weer bericht van jullie, begon me al bijna zorgen te maken..
    Hoop dat jullie nog een zonnetje
    ergens kunnen vinden. Vandaag, zondag, hier een erg mooie dag! Vanochtend met Marijn al een tochtje op zijn nieuwe fiets gemaakt in het Sonsbeek park.
    Nou tot een volgende keer!
    liefs ons

• 19 Oktober 2010 - 10:08

Alie En Jan V Dijken:

Hallo vakantiegangers. Wat leuk om jullie's verslag te lezen. Vooral omdat wij dit jaar weer Kroatie bezocht hebben. In 2001 zijn we ook naar Kroatie geweest en hebben toen Mostar ook bezocht. De brug moest toen nog hersteld worden. Succes verder op jullie's reis naar het zuiden/oosten. We blijven jullie volgen.
    Gr. Alie en Jan.

• 23 Oktober 2010 - 21:50

Jan En Patricia:

Leuk om nu jullie belevenissen te lezen!Heel herkenbaar. Kroatië staat ook nog op ons verlanglijstje. Wij hebben veel beleefd in Groot-Brittannië. Het lidmaatschap van NT was een gouden tip van jullie! Mooie reis verder. Geniet van de zon, hier is het inmiddels herfst.